Ga verder naar de inhoud

MYRTHE VAN DER MARK

uncut stones, some being more like masses of transparent fruits, 2024

Oplage: 15 exemplaren + 2 AP
Materialen: Aluinkristal en kleurstof, variabele afmetingen


Deze editie werd uitgegeven naar aanleiding van ons mecenaatsprogramma. Meer info over het programma vind je hier. Bij interesse kan je ons bereiken via expo@ccstrombeek.be

Edition: 15 editions + 2 AP
Medium: Alum crystal and coloring, variable dimensions


This edition is published on the occasion of our patronage program. More information on the program can be found here. Interested? Please contact us at expo@ccstrombeek.be.

Myrthe van der Mark photo by We Document Art CC Strombeek2926
myrthe van der mark edition klein 2

De kristal, een motief in Myrthe van der Marks solotentoonstelling ā€˜Girl. Lives in the village. Sculptress. If you must know.ā€™ in Cc Strombeek, zal de kunstenaar zelf ter plekke bij de koper laten groeien. Hierdoor ontstaat en evolueert het werk in intieme sfeer en wordt de grens met performativiteit bewandeld.

Ze associeert de transformatie van het aluinpoeder naar transparante kristal met Aldous Huxleyā€™s ā€˜The Doors of Perceptionā€™ en refereert tegelijkertijd aan haar eerder werk ā€˜Space Age Crystalsā€™, een editie van flexi discs gemaakt naar aanleiding van het sterven van haar vader. Ook hier is het transformatieve aspect eigen aan het materiaal van de drager: de kwaliteit van het geluid op de disc vervaagt naarmate die afgespeeld wordt.

In parallel verwijst de chemische formatie van de kristal onder andere naar het verlopen van tijd, transformatie en vergankelijkheid.

The crystal, a motif from Myrthe van der Markā€™s solo exhibition ā€˜Girl. Lives in the village. Sculptress. If you must know.ā€™ at Cc Strombeek, will be grown by the artist herself in situ at the collectorā€™s home. As a result, the work emerges and evolves in an intimate atmosphere and treads the boundary with performativity.

The artist associates the transformation of alum powder into transparent crystal with Aldous Huxleyā€™s ā€˜The Doors of Perceptionā€™ and refers to her earlier work ā€˜Space Age Crystalsā€™, an edition of flexi discs made in response to the death of her father. Again, the transformative aspect is inherent in the material of the bearer: the quality of the sound on the disc fades as it is played.

In parallel, the chemical formation of the crystal refers, among other things, to the passage of time, transformation and impermanence.