Vernissage: Deep Breaths
Louisa Gagliardi
Data
Locatie
Exporuimte Cc StrombeekGemeenteplein 1
1853 Strombeek-Bever
In het voorjaar presenteert Cc Strombeek de eerste institutionele tentoonstelling van de Zwitserse kunstenaar Louisa Gagliardi (Sion, 1989, woont en werkt in Zürich).
Haar praktijk draait rond vervreemding en dislocatie als essentiële kenmerken van ons huidige, globale bestaan. Gagliardi's sterk uitgesproken, figuratieve schilderijen vormen niet alleen technisch, maar ook visueel een complex spel dat staat voor delirium of waanvoorstelling. Voor deze expo zal de kunstenaar een nieuwe serie schilderijen en sculpturen tonen in een doolhofachtige scenografie. Deep Breaths bouwt voort op haar voortdurende interesse in de liminale ruimte. In onze hoogtechnologische en hyperverbonden wereld worden de grenzen tussen realiteit en fictie steeds vager. We laten ons verleiden tot de gedachte dat ons levensechte zelf en ons virtuele zelf één kunnen worden.
"De tentoonstelling creëert een vertrouwde maar vervreemdende wereld van berekende dissonantie. Hoezeer we ook proberen de controle te houden, in onze bubbel te blijven, we verlangen naar menselijke interactie, natuurlijke ruimtes, maar zijn er tegelijkertijd bang voor. We proberen veilig te navigeren door wat aanvoelt als een waanzinnige en steeds onveiligere wereld." - Louisa Gagliardi
De schilderijen zijn een mix van huiselijke, stedelijke en natuurtaferelen. De natuurschilderijen staan echter sterk in relatie tot menselijke controle. Op het eerste gezicht lijken de landschappen rustgevend en mooi, maar bij een tweede blik worden ze geoogst, gecatalogiseerd, gecontroleerd. Gagliardi werd van jongs af aan beïnvloed door het surrealisme en deed onderzoek naar het werk van Paul Delvaux en René Magritte, naast de praktijk van de 19e-eeuwse Antoine Wiertz. Vooral van belang is de manier waarop hun schilderijen omgaan met het universum en de manier waarop de protagonist daarin bestaat, lang voor het bestaan van een computer, virtuele realiteit of sociale media. De droomachtige landschappen, het vervormde of overdreven perspectief en de verschillende niveaus van realiteit sluiten nauw aan bij de gevoeligheden van Gagliardi's oeuvre.
Deze tentoonstelling is mogelijk dankzij de steun van Swiss Arts Council Pro Helvetia.
Beelden: Louisa Gagliardi, 'Trespasser', 2024. Met dank aan de kunstenaar, Galerie Eva Presenhuber, rodolphe janssen en Dawid Radziszewski Gallery; portret van de kunstenaar. Foto: Flavio Karrer.
Au printemps, le Cc Strombeek accueillera la première exposition institutionnelle de l’artiste suisse Louisa Gagliardi (°1989, Sion, vit et travaille à Zurich).
Son travail s’articule autour de l’aliénation et de la dislocation, deux caractéristiques essentielles de notre existence mondialisée actuelle. Les tableaux figuratifs tranchés de Gagliardi s’apparentent, sur le plan tant technique que visuel, à un jeu complexe qui représente le délire ou l’hallucination. Dans le cadre de cette exposition, l’artiste dévoilera une nouvelle série de peintures et de sculptures dans une scénographie qui prendra la forme d’un labyrinthe. Deep Breaths s’appuie sur l’intérêt que l’artiste a toujours manifesté pour les espaces liminaux. Dans notre monde high-tech et hyperconnecté, les frontières entre la réalité et la fiction s’estompent. Nous sommes séduits par l’idée que notre moi réel et notre moi virtuel peuvent ne faire qu’un.
« L’exposition crée un univers à la fois familier et aliénant de dissonance calculée. Bien que nous tentions de garder le contrôle et de rester dans notre bulle, nous aspirons à des contacts humains et des espaces naturels. Mais dans le même temps, nous les craignons. Nous essayons de naviguer en sécurité dans ce qui semble être un monde insensé et de moins en moins sûr. » - Louisa Gagliardi
Les tableaux mélangent les scènes domestiques, urbaines et naturelles. Les peintures d’inspiration naturelle sont malgré tout fortement liées au contrôle humain. Les paysages semblent à première vue apaisants et harmonieux, mais sont en réalité récoltés, catalogués et contrôlés. Gagliardi a été influencée par le surréalisme dès son plus jeune âge. Elle a fait des recherches sur l’œuvre de Paul Delvaux et de René Magritte, ainsi que sur le travail d’Antoine Wiertz (XIXe siècle). Ce qui importe avant tout, c’est la manière dont leurs tableaux envisagent l’univers et la place qu’y occupe le protagoniste, bien avant l’arrivée des ordinateurs, de la réalité virtuelle ou des médias sociaux. Les paysages oniriques, les perspectives déformées ou exagérées et les différents niveaux de réalité font écho à la sensibilité de l’œuvre de Gagliardi.
Réalisée grâce au soutien de La Fondation suisse pour la culture Pro Helvetia.
Images : Louisa Gagliardi, 'Trespasser', 2024. Avec l’autorisation de l’artiste, de la Galerie Eva Presenhuber, de Rodolphe Janssen et de la Galerie Dawid Radziszewski; portrait de l'artiste. Photo : Flavio Karrer.
In Spring CC Strombeek will present the first institutional exhibition of Swiss artist Louisa Gagliardi (b. 1989 Sion, lives and works in Zurich).
Her practice mainly revolves around alienation, and dislocation as essential features of our current, global existence. Gagliardi’s strongly pronounced, figurative paintings form not only technically, but also visually a complex game denoting delirium or delusion. For this show, the artist will conceive a new series of paintings and sculptures within a maze-like scenography. Deep Breaths builds upon her ongoing interest in the liminal space. In our highly technological and hyper connected world the borders between reality and fiction are becoming more and more blurry. We get tricked into thinking that our flesh self and virtual self might become one.
“The show will create a familiar yet alien world of calculated dissonance. As much as we try to be in control, stay in our bubble, we crave human interaction, natural spaces, but fear it at the same time. We try to safely navigate what feels like an insane and more and more unsafe world.” – Louisa Gagliardi
The paintings are a mix of domestic, urban and nature scenes. The nature paintings are nevertheless very much in relation to human control. At first glance, the landscapes appear calming and beautiful, but harvested, catalogued, surveilled at a second look. Influenced by surrealism from an early age, Gagliardi did research into the work of Paul Delvaux and René Magritte, alongside the practice of the 19th century artist Antoine Wiertz. Particularly of interest is the way in which their paintings deal with the universe and the way the protagonist exists in it, long before the existence of a computer, virtual reality, or social media. The dreamlike sceneries, the distorted or exaggerated perspective, and multiple levels of reality, resonate greatly with the sensitivities of Gagliardi’s body of work.
This exhibition is made possible thanks to the support of the Swiss Arts Council Pro Helvetia.
Images: Louisa Gagliardi, 'Trespasser', 2024. Courtesy the artist, Galerie Eva Presenhuber, rodolphe janssen and Dawid Radziszewski Gallery; portrait of the artist. Photo: Flavio Karrer.